Kreatywność bierze się z dzemek i nie z każdej pasji da się zrobić biznes

ewa gadomska

– Od kilku lat nawracasz ludzi, by zajęli się swoim własnym biznesem…

Nie wiem czy nawracasz to dobre określenie, raczej motywuję. Co więcej, jestem również daleka od tego, żeby każdego namawiać do takiej drogi zawodowej. Nie wszyscy są przedsiębiorczy, nie każdy czuje potrzebę robienia czegoś swojego – i w porządku – róbmy to, w czym się dobrze czujemy. Niemniej, gdy widzę w kimś potencjał, to chętnie mu pomagam, aby miał chociaż szansę na rozwój, pokazuję jakie ma możliwości i ukierunkowuję. Dlatego też powstało girlboss.in – miejsce w sieci, które ma integrować i wspierać kobiety przedsiębiorcze. Co bardzo wartościowe w tym projekcie, to zaczynałyśmy wprawdzie od internetu, a teraz organizujemy spotkania – Girlboss Meetup w największych miastach Polski.

 – Czy nie jest tak, że naturalnie człowiek powinien pracować dla siebie, rozwijać się w tym co lubi?

To jest sytuacja idealna, tylko dla siebie nie zawsze musi oznaczać „u siebie”.  Własna firma to coś znacznie więcej niż robienie tego, co się lubi. To często także duża odpowiedzialność – nie tylko za siebie, ale też za pracowników (czy współpracowników). Poza tym, to nie jest oczywiste, że z każdej pasji da się zrobić biznes (wbrew temu, co postuluje internet).

– Co zrobić, jeśli  na naszą działalności nie ma popytu?

Są dwie możliwości. Pierwsza to, zostawić ją w sferze hobby, a druga – znaleźć sposób, żeby ją zmonetyzować. Czasem wystarczy tylko w odpowiedni sposób ukierunkować naszą niszową działalność i okazuje się, że ludzie będą zainteresowani.

–  Jak to jest, zakładamy firmę, pracujemy, rozwijamy się, a na własne mieszkanie i tak nas nie stać?

Odpowiedź jest niestety prosta i zarazem brutalna: nie każdy się nadaje do prowadzenia biznesu i nie każdy pomysł się nadaje do wprowadzenia go na rynek.

– Czy biznesy są tylko dla starych wyjadaczy?

Nie, to nie jest tak, że biznes jest tylko dla osób, które od zawsze prowadzą swoje firmy. W ramach swoich działań doradczych często konsultuje startupy albo firmy, które potrzebują zmiany modelu biznesowego. Więc, z jednej strony, pracując nad nową firmą mamy o tyle łatwiej, że jeszcze nic nie zostało zepsute. Przy biznesach, działających na rynku lata, okazuje się, że wielu błędów już nie da naprawić.

– Jesteś kopalnią pomysłów. Skąd taka kreatywność?

Dziękuję. Z drzemek, chyba. A tak serio, to nie mam pojęcia. Od zawsze „tak miałam”. Czasem miewam kryzysy twórcze, ale wtedy staram się tę kreatywność stymulować. Mam swoje ulubione ćwiczenia, szukam inspiracji, spotykam się z ciekawymi ludźmi, podróżuję. Słowem, robię wszystko, żeby oczyścić głowę – wtedy pojawiają się najlepsze pomysły.

– Co jest takiego w Twitterze, że to Twoje ulubione medium społecznościowe?

Ludzie. To chyba najbardziej autentyczne medium. Bez pięknych, idealnych zdjęć. Za to z ciekawymi i wartościowymi wymianami zdań.

– Wyobrażasz sobie świat bez mediów społecznościowych? 

Nie. Głównie ze względu na to, że wiele działań, które prowadzę, jest właśnie w mediach społecznościowych.

– Czy zdarza ci się, że wpadasz w pułapki „idealnego instagramowego życia”. Zazdrościsz komuś np. wycieczki czy super fajnego życia – mimo, że widzimy w mediach tylko wykreowany przez ludzi świat…

Nie. Ale to wynika, przede wszystkim, z tego, że nikomu niczego nie zazdroszczę. Tak mam. I szczerze mówiąc, ta cecha bardzo ułatwia życie.

– Na koniec… dlaczego tak lubimy ten wyfiltrowany świat mediów społecznościowych?

Bo jest ładny, estetyczny, idealny. Miło się otaczać ładnymi przedmiotami, jeździć w ładne miejsca i spotykać samych ładnych ludzi. Tylko że tak nie wygląda rzeczywistość (często jest brzydsza, ale za to lepsza – bo prawdziwa) i warto o tym pamiętać.

Ewa Gadomska, właścicielka firmy doradczej Mindsupporters, pomysłodawczyni projektu Girlboss, w ramach którego wspiera przedsiębiorcze kobiety.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s